Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen
Bezuidenhoutseweg 60
Den Haag
Zuid-Holland
Trefwoorden: Medische, keuringen, 's, Gravenhage, Klachtenbehandeling, Sollicitatieprocedure, Gezondheidsvragen, Den, Haag, Aanstellingskeuringen
Rubrieken: Medische Instituten en Medische Keuringen
De Commissie is ingesteld op grond van het Besluit klachtenbehandeling aanstellings-keuringen van 23 november 2001. De Commissie bestaat uit drie onafhankelijke leden: de voorzitter en twee leden. Voor elk lid en de voorzitter is een plaatsvervanger benoemd. De leden zijn deskundig op het (bedrijfs)geneeskundige en/of het juridische vlak. De leden, de plaatsvervangend leden en de medewerkers van de Commissie hebben een geheimhoudingsplicht.
De functie van de Commissie is het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de aanstellingskeuring.
De taken van de Commissie zijn:
De Commissie heeft ter uitvoering van haar taken de volgende bevoegdheden:
Een klacht of een verzoek om advies moet schriftelijk worden ingediend tot uiterlijk zes maanden, nadat het probleem zich heeft voorgedaan.
De Commissie is schriftelijk te bereiken:
Het kan nodig zijn dat de Commissie nadere informatie moet inwinnen bij klager of bij verzoeker om advies.
Zodra de Commissie de nodige informatie heeft ontvangen wordt de verweerder (over wie geklaagd is) op de hoogte gesteld van de klacht. Een verzoek om advies wordt, na ontvangst van aanvullende informatie, voorbereid en vervolgens aan verzoeker gestuurd.
Bij de klachtbehandeling krijgt verweerder, na op de hoogte te zijn gesteld van de klacht, twee weken de gelegenheid om schriftelijk te reageren. Ook wordt een datum voor de mondelinge behandeling vastgesteld. De mondelinge behandeling vindt plaats tijdens een openbare hoorzitting.
Klager en verweerder kunnen de Commissie verzoeken andere personen die direct bij de klacht zijn betrokken, alsmede getuigen of deskundigen te horen. De namen van deze personen moeten twee weken vóór aanvang van de mondelinge behandeling aan de Commissie worden medegedeeld.
Tijdens de mondelinge behandeling kunnen klager en verweerder mondeling hun visie geven op de klacht en stellen de leden van de Commissie vragen aan klager en verweerder.
Binnen zes weken na de mondelinge behandeling van de klacht geeft de Commissie schriftelijk en met redenen omkleed haar oordeel over de vraag of gehandeld is in strijd met de WMK, waarbij wordt betrokken het Besluit aanstellingskeuringen en het Protocol Aanstellingskeuringen.
Indien tijdens de hoorzitting of in raadkamer blijkt dat de Commissie nadere informatie nodig heeft, kan de termijn worden verlengd.
De Commissie kan besluiten tot het doen van eigen onderzoek, indien de Commissie daartoe aanleiding ziet op grond van signalen, ontvangen uit door haar behandelde klachten en overige door haar verkregen informatie.
De oordelen van de Commissie worden geanonimiseerd gepubliceerd op de website van de Commissie en kunnen, om redenen ontleend aan het algemeen belang, voor publicatie aan juridische en bedrijfsgeneeskundige tijdschriften worden aangeboden.
Postadres: Postbus 90405, 2509 LK Den Haag
e-mail: info@aanstellingskeuringen.nl
internet: www.aanstellingskeuringen.nl
telefoon: 070-3499573
fax: 070 - 3832 535
De heer Th.M.G. van Berkestijn, arts De heer Van Berkestijn was van 1989 tot en met 1997 secretaris-generaal van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG). Hij was uit hoofde van die functie onder andere voorzitter van de Stuurgroep Artsen en Arbeidsongeschiktheid en voorzitter van de Begeleidingscommissie die het Protocol Aanstellingskeuringen heeft opgesteld. | De heer prof. mr. A.C. Hendriks De heer Hendriks is lid van de Commissie gelijke behandeling en bijzonder hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit Leiden. Hij heeft veelvuldig gepubliceerd over het thema gezondheid, recht en gelijke behandeling. Hij is gepromoveerd op het onderwerp ‘gelijke toegang tot de arbeid voor mensen met een handicap’. |
Mevrouw mr. C.M.F. van Roessel, bedrijfsarts Mevrouw Van Roessel is werkzaam als bedrijfsarts. Zij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leidraad verplichte medische keuringen in samenwerking met het kwaliteitsbureau van de NVAB. Zij is voorzitter van de commissie wet- en regelgeving van de NVAB. Tevens is zij lid/secretaris van een klachtencommissie voor diverse zorginstellingen. | Mevrouw mr. E. Cremers-Hartman Mevrouw Cremers-Hartman is arbeidsrechtjurist en werkzaam als zelfstandig juridisch onderzoeker en publicist. Voorheen werkte zij als docent en onderzoeker aan de universiteiten van Amsterdam en Groningen. Zij is gespecialiseerd in gelijke behandeling, medezeggenschap en flexibele arbeidsrelaties. Over deze onderwerpen schrijft zij artikelen, boeken en rapporten. Zij redigeert enige arbeidsrechtelijke handboeken en is lid van enkele bezwaarschriftencommissies. |
De heer prof. dr. J.H.B.M. Willems, bedrijfsarts De heer Willlems is geregistreerd als bedrijfsarts en werkzaam als bijzonder hoogleraar in de sociale verzekeringsgeneeskunde bij het AMC/Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij directeur van Willems Medisch Adviesbureau. Hij adviseert opdrachtgevers op de gebieden Arbeid en gezondheid, Volksgezondheid en preventie, en Verzekeringsgeneeskunde. Hij promoveerde in 1987 op het onderwerp ‘Melding van beroepsziekten’. | De heer prof.mr. W.H.A.C.M. Bouwens De heer Bouwens is hoogleraar Sociaal Recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij publiceert regelmatig op het terrein van het arbeidrecht en het socialezekerheidsrecht. Een aantal van die publicaties heeft specifiek betrekking op het thema arbeid en gezondheid. Hij is tevens als rechter-plaatsvervanger verbonden aan de sector bestuursrecht van de rechtbank Arnhem. |